Prof. Dr. Kavukcu, Çoruh,Arınma,çevresel farkındalık
Bayburt Portalı – Bayburt Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, güncel sanata dair derin bir perspektif sunan “Söylem ve İz-I” adlı etkinlikte sanatseverleri bir araya getirdi.
Söyleşi, performans ve sergi olmak üzere üç bölümden oluşan etkinlik, hem teorik hem de deneyimsel yönleriyle dikkat çekti. Programda Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi’nden Prof. Dr. Mehmet Kavukcu ve Atatürk Üniversitesi’nden Doç. Dr. Evren Kavukcu konuk sanatçı ve konuşmacı olarak yer aldı.
Etkinlik, Bayburt DSİ Köprüsü üzerinde Prof. Dr. Mehmet Kavukcu’nun “Arınma” adlı performansıyla başladı. Kavukcu, performansında doğaya ve insanlığa karşı işlenen suçlardan arınmayı simgeleyen bir ritüel gerçekleştirdi. Çoruh Nehri üzerinde icra edilen bu performans, doğada çözünmeyen naylon malzeme üzerinden modern yaşamın çevreye verdiği zarara dikkat çekti. Sanatçı, nehri ve suyu arınmanın, yenilenmenin ve doğayla yeniden bütünleşmenin bir sembolü olarak kullanarak izleyicilere güçlü bir çevresel farkındalık mesajı sundu.
Performansın ardından etkinliğin ikinci bölümü olan “Güncel Sanat Üzerine Söyleşiler”, Baberti Külliyesi Mustafa Karasakal Tiyatro Salonu’nda gerçekleştirildi. Söyleşide Prof. Dr. Mehmet Kavukcu ve Doç. Dr. Evren Kavukcu, güncel sanatın kavramsal temelleri, çağdaş sanatçının sorumluluk alanı ve sanat-doğa ilişkisi üzerine düşüncelerini paylaştı. Prof. Dr. Mehmet Kavukcu, söyleşisinde “Arınma” performansına da değinerek, modern insanın doğadan kopuşunun yarattığı manevi boşluğa dikkat çekti. Kavukcu, performanslarında suyun ve doğanın dönüştürücü gücünü kullanarak hem bireysel hem de toplumsal bir arınma çağrısı yaptığını belirtti. “Sanat, yalnızca bir estetik ifade değil, aynı zamanda insanın kendisiyle ve evrenle yüzleşmesidir.” sözleriyle sanat anlayışını izleyicilerle paylaştı.
Bir diğer sanatçı Doç. Dr. Evren Kavukcu ise çağdaş sanatın üretim mantığına, sanatçının günümüz dünyasındaki konumuna ve disiplinler arası üretim anlayışına odaklandı. Kavukcu, çağdaş sanatın yalnızca görsel bir ifade biçimi değil; düşünsel bir süreç, sorgulama alanı ve toplumsal farkındalık aracı olduğunu vurguladı. Günümüz sanatçısının teknoloji, doğa, ekoloji ve toplumla etkileşim içinde üretim yapmasının önemine dikkat çekti. Evren Kavukcu, konuşmasında ayrıca bienallerin çağdaş sanat üzerindeki etkisinden söz etti. Venedik Bienali’nden başlayarak İstanbul Bienali’nin tarihsel sürecine değinen sanatçı, 16., 17. ve 18. İstanbul Bienalleri üzerinden Türkiye’deki çağdaş sanatın yönelimlerini değerlendirdi. Özellikle bu yıl gerçekleştirilen ve dikkat çekici temasıyla öne çıkan 18. İstanbul Bienali – “Üç Ayaklı Kedi” üzerine görüşlerini paylaşan Kavukcu, bienallerin yalnızca sergileme alanı değil, aynı zamanda bir düşünme ve tartışma zemini olduğunu belirtti. Sanatın disiplinler arası doğasının günümüz sanat üretiminde vazgeçilmez bir unsur haline geldiğini vurgulayarak, “Sanat, dünyayı anlama, dönüştürme ve yeniden kurma çabasıdır.” ifadelerini kullandı.
Etkinliğin son bölümünde ise Arş. Gör. İlknur Emir küratörlüğünde hazırlanan karma sergi, Baberti Külliyesi Kültür Merkezi Fuaye Alanı’nda sanatseverlerle buluştu. 5–13 Kasım 2025 tarihleri arasında ziyarete açık olan sergide birçok sanatçının özgün eserleri yer aldı. Bayburt Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi tarafından düzenlenen “Söylem ve İz-I” etkinliği, katılımcılara hem düşünsel hem de estetik açıdan güncel sanata dair zengin bir perspektif kazandırarak şehrin kültürel yaşamına önemli bir katkı sundu.